Saturday 9 February 2008

Tiada Lagi Yang Rahsia di UK


Tiada Lagi Yang Rahsia di UK!

Akhbar tempatan UK, Daily Mail telah menjadikan isu ahli Parlimen dari parti buruh yang telah diintip perbualannya sebagai berita utama. Sadiq Khan, ahli parlimen parti buruh bagi kawasan Tooting, selatan London telah menjadi mangsa polisi anti-keganasan di UK. Perbualan beliau dengan salah seorang tahanan di penjara UK, Babar Ahmad sekitar tahun 2005 dan 2006 telah dirakam oleh piahk Scotland Yard. Tindakan ini bertentangan dengan undang-undang yang dinamakan sebagai Doktrin Wilson (Wilson Doctrine) yang telah diluluskan pada tahun 1966.

Isu ini telah diambil serius oleh setiausaha undang-undang (menteri undang-undang) kerajaan parti buruh, Jack Straw. Beliau telah mengarahkan pengarah suruhanjaya siasatan awam (Chief Surveilance Comissioner) untuk melakukan siasatan lanjut. Jaqui Smith, setiausaha keselamatan dalam negeri UK telah menegaskan bahawa beliau tidak tahu menahu mengenai perkara tersebut. Setiausaha kerajaan bayangan (shadow home secretary), David Davis menempelak kenyataan Jaqui yang sepatutnya bertanggung jawab di atas perkara tersebut.


Jack Straw

Khan, mantan peguam hak asasi manusia telah menjadi mangsa intipan tersebut ketika beliau melawat rakan sepersekolahannya, dan juga warga di dalam kawasan parlimennya di penjara Woodhill di Milton Keynes. Babar Ahmad telah ditahan di atas tuduhan menjadi pengendali web yang mempunyai kaitan dengan al-Qaida pada tahun 2003 di bawah akta menanggani keganasan (Terrorist Act). Pihak yang terlibat walau bagaimanapun mengatakan bahawa intipan tersebut tidak menjadikan Khan sebagai subjek intipan mereka, tetapi Babarlah subjek mereka.

Banyak pihak yang membantah alasan pihak keselamatan. Ramai yang mengaitkan tindakan tersebut dengan sikap prejudis mereka terhadap Khan yang sering muncul sebagai peguam hak asasi kepada golongan yang dianiaya oleh pihak keselamatan, terutamanya di kalangan golongan minoriti. Khan, walaupun dari parti pemerintah, namun merupakan seorang yang vokal menentang beberapa dasar luar kerajaan berkait isu perang di Afghanistan, perang di Iraq dan juga beberapa isu dalaman yang dilihat sebagai diskriminasi.

MP Sadiq Khan

Isu yang menjadi perhatian ialah, apakah intipan tersebut kerana Khan seorang Muslim?, apakah sikap prejudis terhadap warga Muslim tidak mengenal batasan?, hatta kepada seorang ahli parlimen?

Lebih dahsyat lagi, Khan juga merupakan anggota whip parti pemerintah (buruh). Maknanya, kedudukan beliau sebagai anggota parti pemerintah tidak memberikan apa-apa makna hanya kerana beliau seorang Muslim. Agak ironis, kerana bukan sekali Khan menegaskan, “I am the MP for Tootings and not the MP for Muslims!!!” (Saya merupakan Ahli Parlimen kawasan Tooting dan bukannya Ahli Parlimen mewakili kaum Muslim (semata-mata)”. Fenomena yang mutakhir ini, Khan takuti akan menguatkan hujah golongan Muslim ekstrimis yang sedari awal menantang penyertaan Khan ke dalam parti pemerintah. Khan menegaskan juga bahawa tindakan pihak keselamatan hanya akan memberikan kemenangan kepada golongan ekstrimis yang sentiasa prejudis dengan pemerintah dan juga bersikap skeptik dengan segala usaha demokrasi.

Seorang ahli House of Lord beragama Islam, Lord Nazir Ahmad telah membuat bantahan yang sama. Beliau mendakwa, bahawa dirinya juga pernah menjadi mangsa intipan yang tidak beretika oleh pihak keselamatan semenjak tahun 2001 lagi. Beliau yang dikenali sebagai penentnag polisi luar UK berkaitan perang di Afghanistan mendakwa beberapa perbualannya dengan wartawan Daily Jang telah diintip oleh pihak keselamatan. Dakwanya lagi, beberapa perbualan beliau di dalam usahanya untuk mempertemukan pemerintah Pakistan, Jen Pervez Musharraf dengan kerajaan UK juga pernah diintip oleh pihak keselamatan.

Keindahan lanskap politik UK nampaknya telah dicemari oleh sikap perkauman dan juga Islamiphobia. Prinsip “Equality for All” yang sering dilaung-laungkan, nampaknya hanya palsu dan rapuh. Mungkin dasar good governance mereka perlu lebih menonjolkan prinsip “kemajmukan” dan “kesatuan”, dan benar-benar menjulang prinsip “Rule of Law”...


Lord Nazir Ahmad

No comments:

Post a Comment