Tuesday 12 February 2008

Nyawa Pervez Lebih Berharga Dari Gaza



Nyawa Pervez lebih berharga dari Gaza


Semenjak awal bulan Februari 2008, akhbar The Independent di Uk telah menjadikan isu Sayed Pervez Kambash sebagai isu utamanya. Jika tidak kerana kehangatan isu Dr Rowan Williams, ketua biskup yang telah menggoncangkan seluruh UK, sudah pasti gambar Pervez akan sentiasa menghiasi kulit depan akhbar tersebut. Apakah istimewanya Pervez?

Tiada yang istimewa. Beliau hanyalah seorang siswa jurusan kewartawanan di Afghanistan yang berusia 23 tahun. Beliau menjadi perhatian akhbar tersebut setelah hukuman mati diputuskan ke atasnya. Beliau dijatuhkan hukuman mati di atas tuduhan menghina Rasulullah SAW dan menghina Islam lewat artikel yang beliau kirimkan kepada rakan-rakannya. Artikel yang ditonjolkan sebagai artikel berkaitan “Hak Wanita Yang Ditindas” oleh media barat itu telah menjadikan pemuda tersebut sedang menantikan mahkamah rayuan untuk memutuskan nasibnya.Keadaan menjadi tidak jelas, apakah artikel tersebut benar-benar mengenai hak wanita yang ditindas, ataupun ianya menghina Nabi Muhammad dan Islam. Apa yang pasti media barat memainkan isu sentimen Islamihobia lewat isu tersebut.

Liputan akhbar tersebut telah berjaya mengundang reaksi para pemimpin dunia berkaitan hukuman mati yang telah diputuskan. Setiausaha Negara AS, Condoleeza Rice dan juga setiausaha luar UK, David Miliband telah turut campur tangan demi memaksa kerajaan Afghanistan menghentikan hukuman tersebut. Di atas nama kebebasan bersuara dan juga demokrasi, kedua-dua pemimpin tersebut telah bertolak ke Kabul untuk bertemu dengan pemimpin tertinggi Afghanistan, Hamid Karzai memaksa beliau menghentikan hukuman mati tersebut. Amat ironik sikap kedua-dua tokoh tersebut...sanggup bertolak ke Afghanistan walaupun sedang sibuk dengan urusan negara yang lebih besar semata-mata untuk menyelamatkan nyawa seorang pemuda yang telah menghina agamanya sendiri.

Di dalam waktu yang sama, malangnya kedua-dua pemimpin ini tidak mengendahkan nyawa 1.5 juta rakyat Gaza. Rakyat Gaza yang telah dikepung dan dinafikan hak asasi mereka untuk hidup bagaikan tiada erti bagi kedua-dua buah negara AS dan juga UK. Demi nyawa seorang pemuda yang menghina Islam, mereka sanggup menghabiskan wang rakyat dan pembayar cukai di kedua-dua buah negara di atas nama hak asasi manusia untuk bersuara. Malangnya hak kanak-kanak, hak wanita dan juga hak orang-orang tua di Palestin untuk hidup, untuk mendapatkan perubatan, untuk mendapatkan pendidikan, malah untuk memilih pemimpin yang mereka inginkan tiada nilai di sisi Rice dan juga Miliband. Sehingga hari ni, kedua-dua buah negara tidak melakukan apa-apa demi menyelamatkan rakyat Gaza yang dikatakan oleh Office of Coordination for Human Affair (OCHA) UN, sebagai akan menghadapi krisis kemanusiaan.

Di dalam laporan bertarikh Disember 2007 dan Januari 2008, rakyat Palestin tidak mendapat bekalan makanan kecuali makanan asasi, dan juga tidak mendapatkan bekalan ubat-ubatan. Bekalan yang ada tidak mencukupi untuk menampung 1.5 juta rakyat Palestin yang kini telah kenakan sekatan ekonomi dan politik oleh rejim Zionis dan AS. Semenjak tarikh Jun 2007 juga rakyat Gaza telah mengalami keputusan bekalan sayur-sayuran, makanan berkhasiat, susu, gandum dan hasil tenusu. Sehingga kini, lebih 66.7% rakyat Gaza hidup di bawah paras kemiskinan yang melampau. Menurut World Food Program (WFP) pula, sebanyak 98% keluarga tidak dapat membeli daging, manakala 93.5% pula telah mengurangkan perbelanjaan untuk membeli makanan akibat tidak mempunyai pendapatan yang cukup dan kekurangan bekalan di pasaran.

Jika keadaan ini berterusan, dijangkakan kadar penggangguran akan meningkat sebanyak 50%. Ini bermakna sejumlah 37.6% dari kalangan rakyat Gaza akan kehilangan pekerjaan menjelang tiga suku terakhir tahun 2008. Selain daripada itu bekalan minyak dan bekalan air ke Gaza juga semakin berkurangan. Kekurangan bekalan air bersih telah menyebabkan ramai kanak-kanak di Gaza kini dilanda penyakit yang kronik. Kementerian Kesihatan kerajaan Palestin di Gaza melaporkan bahawa hospital-hospital pula mengalami kekurangan ubat-ubatan untuk merawat para pesakit. Ubat-ubatan utama juga dijangka akan kehabisan jika sekatan ekonomi yang zalim ini berterusan. Peralatan di hospital juga semakin banyak yang tidak dapat digunakan kerana tidak dapat dibaiki dan terlalu kerap digunakan.

Sekatan ekonomi yang zalim itu juga telah melumpuhkan seluruh kawasan Gaza. Bekalan petrol, eletrik dan juga keperluan asasi kesemuanya mengalami kemerosotan. Hasil cukai yang sepatutnya dinikmati oleh rakyat Palestin sebanyak USD 50 juta sebulan masih lagi di tangan rejim Zionis Israel semenjak tahun 2006 lagi. Para menteri dan juga ketua parlimen kerajaan pilihan rakyat juga masih di dalam penjara bersama 12,000 rakyat Palestin yang lain, termasuk wanita dan kanak-kanak. Serangan ke atas Gaza juga semakin meragut banyak lagi nyawa rakyat yang tidak berdosa. Pada 11 Februari 2008, kerajaan Zionis Israel memutuskan untuk memperhebatkan serangan ketenteraan ke atas Gaza.

Mengapakah isu kemanusiaan ini tidak cukup manusia buat Rice dan Miliband?

Di manakah pula OIC selaku badan yang bertanggung jawab untuk melihat kesatuan umat Islam sedunia?

Liga Arab mungkin tidak boleh diharapkan.

Masih lagi ironik, hanya kerana nyawa si pemuda yang telah menghina Islam, AS dan UK sanggup bertindak pro-aktif. Malangnya untuk nyawa 1.5 juta penduduk Gaza, mereka bersikap zalim sezalim-zalimnya...inilah wajah buruk liberal demokrasi ala barat!!!

1 comment:

  1. Assalamualaikum,
    Ustaz mungkin tersilap type tahun Omri dijatuhkan hukuman. betul ke 28/2/2008 and berita jazeera juga 28/12/2008.
    waallahu'alam

    ReplyDelete