Saturday 5 January 2008

Dari Durham ke bumi Palestin



Dari Durham ke bumi Palestin

Prof Emma Murphy di School of Government and International Relations, University of Durham merupakan seorang yang prihatin kepada isu Palestin. Pengalaman beliau melakukan kajian di Tebing Barat telah memberikan beliau pengalaman “first hand” di “medan”. Kesengsaraan rakyat Palestin di bumi sendiri yang dijajah menjadikan beliau insaf. Tidak hairanlah, di dalam ucapan-ucapan beliau sebagai pensyarah subjek konflik Palestin-Israel, beliau bersikap bias. Bukan bias kepada Palestin, tetapi bias kepada keadilan, kemanusiaan dan naluri keibuan.

Walau bagaimanapun, sebagai "pejuang" isu Palestin dari barat, beliau adalah seorang yang stereotaip. Simpatinya kepada rakyat Palestin tidak semestinya simpati beliau kepada perjuangan rakyat Palestin berteraskan ideologi Islamik. Individu seperti ini ramai di barat, malah lebih ramai dari kalangan Melayu-Melayu yang tidak mengerti apa sebenarnya berlaku di bumi yang dijajah tersebut. Golongan seperti ini amat iltizam dengan prinsip mereka dan begitu tulus di dalam memperjuangkan hak rakyat Palestin. Tidak hairanlah Rachel Corrie, James Miller dan beberapa manusia dari spesis ini sanggup mengorbankan nyawa mereka untuk menegakkan hak rakyat Palestin.

Pada semester yang lalu, Prof Emma telah menjemput seorang Professor pro-Zionis dari salah sebuah Universiti di selatan England. Tajuknya amat menarik, “Zionist movement and the UN 1947 partition plan”.

Di akhir ceramah yang amat membosankan dari seorang professor tua yang tipikal, seorang pelajar berketurunan Inggeris telah melontarkan soalan. Soalan yang agak ringkas, tetapi terus dan agak provokatif sedikit itu telah membukakan ruang kontreversi. Beliau telah bertanya, “Mengapakah kerajaan Jerman yang bertanggung jawab di atas peristiwa Holocaust tidak menyediakan negara Israel di tanah Jerman sendiri?, Mengapa mesti rakyat Palestin yang membayar harga Holocaust?”

Professor pro-Zionis itu menjawab dengan jawapan yang ringkas:

Pertamanya: Jerman dan benua Eropah merupakan mimpi ngeri bagi kaum Yahudi. Mustahil mereka ingin membina sebuah negara di benua yang pernah menjadi neraka bagi kaum Yahudi.

Keduanya: Sejarah kaum Yahudi tidak ditulis di Eropah...

Jawapan sedemikian merupakan jawapan standard bagi kaum Zionis. Holocaust menjadi justifikasi di atas kekejaman mereka di bumi Palestin. Holocaust juga menjadi lesen bagi mereka untuk menjajah bumi yang bukan milik mereka. Holocaust juga menjadi perisai bagi mereka untuk menjadi kebal di hadapan semua undang-undang antarabangsa.

Saya tidak melepaskan peluang untuk bertanya. Maka saya tanyakan:

I agree with our professor that Jewish history never been written in Europe. But the same thing applied to the indigeneous people of the Cannanite land (Palestine). Their history never been written in the refugee camps in Lebanon, in Syria, in Jordan nor anywhere else on the face of the earth!

We can’t just help a victim by victimizing the other!

Professor itu menjawab dengan mudah: “The Nakbah in 1948 was uncomparable with the atrocities of the Nazis during the Holocaust!!!

Kemudian Prof Emma terus menamatkan program berkenaan. Anti klimaks!, itulah komen majoriti para hadirin yang menghadiri ceramah.

Mencari simpatisan isu Palestin di Universiti ini, terutamanya di School of Government and International Affairs tidaklah sukar. Bilangan mereka dan juga bilangan mereka yang berani bersuara dan menyatakan pendirian mereka lebih ramai dari bilangan Melayu Singapura yang benar-benar faham isu Palestin. Jika orang Melayu di Singapura amat gerunkan kerajaan autoritarian PAP mereka berhubung untuk menyatakan pendirian dan simpati mereka terhadap isu Palestin, kaum English lebih berani. Inilah kelebihan demokrasi di bumi UK.

Pengalaman seperti ini tidak dapat dirasakan sangat di Malaysia. Kaum non-Muslim, rata-ratanya dipengaruhi sentimen perkauman di dalam melihat isu Palestin. Peranan media barat dan juga media berbahasa Inggeris yang tidak begitu memahami isu tersebut menjadikan mereka lebih bersikap prejudis ataupun tidak mahu mengambil tahu. Kegagalan golongan Islamis di dalam mempromosikan isu Palestin di dalam “bahasa orang awam” juga turut memainkan peranan. Bahasa “Islamik” yang lebih berbau sentimen dan ekstrimisme dari satu sudut menjadikan golongan bukan Muslim (bukan semua) merasakan isu tersebut adalah isu eksklusif orang Islam semata-mata.


Apa yang lebih malang lagi, terdapat di kalangan orang Islam sendiri yang tidak begitu jelas pendiriannya berhubung isu Palestin. Samada kedunguan, kejahilan, mahupun keegoan, kesemuanya menjadikan penilaian mereka terhadap isu tersebut begitu simplistik. Isu orang Arab, padan muka orang Arab asyik bergaduh, ini bala bagi orang Arab dan lain-lain lagi. Biarlah ianya bala ataupun bencana, namun pendirian kita perlu jelas.

Teringat saya sewaktu ditanyakan oleh seorang budak India beragama Kristian di IMU beberapa tahun lalu mengenai peranan agama dan isu Palestin. Saya katakan:

Religion has nothing to do with this issue. The only role all religions have to play in this issue is the role of moderator. I believe, all religions preach peace, justice, love and humanity. All religions condemn injustice, violance, aggression, oppression, occupation and atrocity. Hence by the name of all religions. Let we ask ourselves, what can we do to stop this calamity. The least we can do is to contribute through donations and relief works. I , hereby urge all my beloved doctors in this very hall to start donating and if you are able to go to the refugee camps to do the relief works, please do so. May religions then play their role in this issue”.

Bagi anda yang non-Muslim ataupun yang Muslim tetapi ingin berkongsi isu ini dengan rakan-rakan Non-Muslim,saya mencadangkan beberapa buah buku. Antaranya:

From Beirut to Jerusalem”, tulisan Dr Ang Swee Can (paling diminati ramai).

The History of Modern Palestine”, tulisan Prof Ilan Pappei (Seorang Yahudi non-Zionis).

From Oslo to Jerusalem”, tulisan mendiang Prof Edward Said.

The Bitter Harvest”, tulisan Sami Haddawi.

Speaking the Truth”, tulisan Micheal Prior.

Para penulis buku-buku ini bukanlah seorang Muslim. Maka penilaian mereka terhadap isu tersebut juga berdasarkan mentaliti bukan Islam. Maka ianya lebih dekat dengan pemikiran dan jiwa para pembaca yang bukan Islam. Jika anda selesai membaca buku-buku ataupun salah satu daripada buku tersebut, maka tanyakan kepada diri anda... “Apakah langkah seterusnya?”...


4 comments:

  1. religion has nothing to do with this issue?excuse me?

    ReplyDelete
  2. Salamo alikom. Sejak datang ke Mesir lebih empat tahun lepas, tak pernah langsung berhubung dengan ustaz. Rupanya ustaz tengah buat PhD di UK atau sudah selesai sebenarnya? Nusaybah pun dah makin besar nampaknya. Ustaz memang betul-betil masuk Palestin? Kami setakat berjiran saja, tak boleh buat apa-apa. Cantik flat cap ustaz tu, berapa pound agaknya ya? Salam hijrah.

    ReplyDelete
  3. salam. ucapan salam saya sampaikan kepada ustaz yang sekarang dalam kembara ilmu di bumi orang. moga masih ingat kami di malaysia ni....

    ReplyDelete
  4. Aiman, apa cerita UIA?

    Bila nak menziarahi kem-kem pelarian Palestin?

    Thanks to all!


    Maszlee
    Durham, UK

    ReplyDelete