Thursday 25 June 2009

Keluarkan Diri Anda


Keluarkan Diri Anda

Cuba lihat lukisan 'bonjour, monsieur Courbet' karya Gustave Courbet di atas. Bayangkan jika anda merupakan salah seorang daripada tiga watak tersebut. Mungkin yang berjanggut panjang itu, ataupun salah seorang dari dua orang yang sedang menghadapnya. Apakah yang ada fikirkan?

Pandangan mata anda akan tertumpu kepada pihak yang mana anda berkomunikasi dengannya. Subjek komunkasi akan menjadi fokus, dan minda anda pada waktu itu akan tertumpu kepada realiti waktu tersebut. Apa yang lebih penting, anda tidak akan berpeluang untuk melihat diri anda sendiri...kerana sibuk membicarakan subjek yang diperkatakan.

Sekarang, keluarkan diri ana dari gambar tersebut. Lihatlah gambar itu secara luas dan menyeluruh. Anda akan dapati pandangan anda akan lebih luas, akan lebih mengamati setiap watak dan juga obejk pada realiti berkenaan. Bayangkan pula jika anda mendengarkan perbualan mereka...sudah tentu solusi yang akan dirumuskan tidak tertumpu kepada apa yang anda fikirkan sahaja, tetapi melibatkan semua aktor yang terlibat.

Bagaimanakah pula anda dan kehidupan seharian. Di dalam konflik sebagai misalnya? Apakah anda sering mengongkong diri di dalam watak yang terlibat, ataupun anda cuba mengeluarkan diri dan melihat apa yang berlaku secara menyeluruh, lantas bersikap adil kepada semua...

Lihat pula kepada anjing di dalam gambar tersebut. Apakah pula perana yang boleh dimainkan olehnya di dalam usaha anda membuat penilaian yang adil melalui pengamatan yang menyeluruh?


Maszlee
Durham, UK.

1 comment:

  1. I am more of the bearded person for I am bearded and a backpacker. But I do not carry with me a walking stick though.

    Ezam

    ReplyDelete