Saturday 15 September 2007

Freecycle


Freecycle dan konsep Takaful

Jika anda tercampak di mana-mana bahagian di UK, dan ingin mencari menusia melayu, ianya tidak sukar. Carilah mana-mana tempat yang menganjurkan “Car Boot Sale” (terjemahan literal: Jualan Buntut Kereta), maka anda akan menemui mereka di sana. Car Boot (singkatan) merupakan syurga membeli belah kepada sebilangan besar rakyat Malaysia di UK yang bertaraf penuntut. Mungkin golongan Borguese tidak teringin pun untuk mencemarkan kaki mereka ke sana, tetapi tidak golongan pelajar Melayu yang rata-ratanya berasal dari keluarga marhaen. Mungkin lagi spesifik lagi golongan penuntut pasca-siswazah yang berkeluarga. Biasiswa yang kecil, tanggungan yang besar dan ramai memaksa golongan ini untuk mencari barang-barang keperluan mereka lewat tapak-tapak Carr boot.


Apakah Car boot?

Car Boot Sale merupakan pasar sehari bagi para penjual menjual barang-barang terpakai. Kebanyakan para penjual merupakan orang-orang pensendirian walaupun terdapat beberapa peniaga tetap. Sikap orang putih, mereka tidak suka untuk menyimpan barang-barang lama terlalu banyak di rumah. Jika mereka ingin membeli barang-barang baru, maka mereka akan menjualkannya di Car Boot Sale. Samada mereka menjualkannya untuk berpindah rumah, ataupun untuk bercuti, yang pasti mereka tidak suka menyimpan barang-barang lama.

Mungkin ramai yang terbayangkan barang-barang terpakai oleh Mat Salleh seperti barang-barang terpakai orang Malaysia. Serupa tapi tak sama. Barang-barang terpakai orang putih biasanya di dalam keadaan yang elok dan kebanyakannya berjenama. Kebanyakannya dijual dengan harga-harga yang rendah dan mampu dimiliki. Tidak hairanlah ramai penuntut Malaysia berminat untuk memiliki barang-barang tersebut. Bayangkan, umpama barang-barang di kedai “bundle”, tetapi anda mengetahui tuan empunyanya, dan ianya di dalam keadaan yang masih elok dan rapi. Begitulah cara orang putih melupuskan barangan terpakai mereka.

Jika anda tinggal di Shah Alam, mungkin anda telah terbiasa dengan konsep Car boot sale yang diadakan secarfa mingguan di tepi stadium Shah Alam. Bezanya, car boot di UK diadakan di setiap bandar-bandar mereka.

Bagi para penuntut Malaysia, car boot sale merupakan syurga bagi permainan dan pakaian anak-anak, pinggan mangkuk, dan juga pakaian berjenama. Hanya kaum lelaki yang mempunyai ketinggian yang rendah seperti saya mungkin bernasib kurang baik. Amat sukar menemukan mat saleh yang pendek menjual pakaian terpakai mereka di car boot.

Walau bagaimanapun sekarang ini masyarakat UK telah menemukan cara baru untuk melupuskan barangan terpakai yang mereka tidak ingini. Kaedah yang lebih Islamik ini dikenali dengan nama “Free Cycle”. Jika istilah recycle (kitar semula) biasa kita dengari, free cycle merupakan istilah yang baru. Konsepnya ialah memberikan barangan terpakai anda kepada mereka yang lebih memerlukan. Berbanding dengan cara car boot sale, free cycle tidak melibatkan aktiviti jual beli. Ianya lebih berbentuk kebajikan dan tolong menolong. Istilah Islam di dalam hal ini adalah “takaful” (bantu membantu). Falsafahnya, daripada anda membuang barang-barang yang tidak anda ingini, ataupun menjualkannya di car boot ataupun e-bay, anda memberikannya kepada mereka yang lebih berhajat kepadanya.

Mungkin terbayang di benak kepala kita, adakah mungkin wujud manusia yang begitu bermurah hati sebegitu rupa. Ya, memang wujud. Hatta dalam masyarakat kita pun, Cuma perbezaannya kita hanya memberikan barang-barnag tersebut jika ada malapetaka seperti tsunami, kebakaran dan juga banjir. Di waktu lain, mungkin ramai orang yang pemurah ingin menghulurkan barang-barang mereka tetapi tidak menemukan cara yang paling berkesan. Maka cara free cycle merupakan cara yang paling sesuai. Bagaimanakah mekanisme pembahagian dan penawaran barang-barang tersebut?

Komuniti free cycle dibahagikan menurut lokaliti masing-masing. Ibaratnya, warga PJ, warga Sungai Buloh, warga Kota Damansara, warga Shah Alam, warga Jitra dan sebagainya. Komuniti ini diikatkan melalui mailing list (milis). Seperti milis-milis yang lain, ianya menjadi penghubung di antara ahli-ahli milis. Bezanya milis free cycle hanya untuk tujuan free cycle dan bukan untuk tujuan lain seperti memanjangkan berita, iklan mahupun surat berantai. Apa yang wujud di dalam milis free cycle adalah “OFFER”, “WANTED”, “RECEIVED”, dan “TAKEN”. Jika seseorang berkehendakkan sesuatu , maka mereka akan mengisikan borang eletronik bertajuk “WANTED”. Maka jika ada sesiapa yang mempunyai barang tersebut, mereka akan segera menghubungi si pengiklan “WANTED” tersebut secara email peribadi. Jika mereka yang berhajat telah menerima baranga tersebut, beliau hendaklah mengiklankan di bawah tajuk “RECEIVED”.

Jika ada sesiapa yang ingin memberikan barang mereka pula, mereka akan mengiklankan “OFFER” terhadap barang yang dimilikinya. Syarat utama, si pengiklan hendaklah menerangkan barangan tersebut secara jelas agar boleh difahami oleh ahli milis yang lain. Maka, jika ada sesiapa yang berhajatkan barang tersebut, mereka akan membalas iklan berkenaan secara peribadi. Jika barang tersebut telah diambil, maka mereka hendaklah mengiklankan di bawah tajuk “TAKEN”.

Mungkin terbayang di dalam fikiran pembaca apakah jenis barangan yang ditawarkan dan yang dihajatkan tersebut. Amat menarik, 1001 jenis barangan diiklankan di dalam milis free cycle berdasarkan lokaliti masing-masing. Pakaian, barangan kemas, barangan dapur, pinggan mangkuk, kerusi meja, almari, rak, peralatan kebun, peralatan lanskap luar rumah, radio, video, pemain cakera DVD, basikal, mainan kanak-kanak, malah motor dan kereta juga pernah diiklankan. Lebih menarik lagi bukanlah kesemuanya barangan terpakai dan lusuh, terdapat banyak barangan-barangan yang baru juga turut diberikan. Saya sendiri turut mengalami beberapa keadaan menerima barang-barang yang masih di dalam plastik dan belum bercuit. Konsepnya, apa sahaja yang anda tidak mahukan, jangan buang, berikan kepada orang lain. Bukankah perkara seperti ini amat Islamik?

Komuniti free cycle terdapat di seluruh dunia. Di UK ini tidak semua penuntut Malaysia mengetahuinya. Di Malaysia juga wujud komuniti free cycle, Cuma tidak sehebat di UK mungkin. Walau bagaimanapun ianya masih baru, masih boleh diterokai lagi. Sudah sampai masanya rakyat Malaysia dididik untuk saling bantu membantu dan tolong menolong. Banyak barang-barang terpakai dari Taman Tun Dr Ismail, Bandar Utama, Damansara Heights, dan lain-lain kawasan mewah mungkin diperlukan oleh warga Kampung Kayu Ara, penghuni rumah pangsa Kota Damansara, penduduk Pantai Dalam ataupun penduduk di Kampung Wang dan Kampung Meleleh. Mungkin laman-laman web yang terkenal seperti al-ahkam.net, Tranungkite, dan lain-lain boleh mempeloporinya. Bukankah “Malaysia” boleh?...

19 comments:

  1. Adakah anda memerlukan pinjaman? adakah anda terhutang budi dan ingin untuk menjadi hutang percuma, adakah anda memerlukan pinjaman perumahan, perniagaan percuma atau pinjaman peribadi? Kemudian anda berada di tempat yang betul. Adakah anda memerlukan pinjaman pada kadar faedah yang rendah yang berpatutan? Adakah anda berminat untuk membayar hutang anda tanpa tekanan? hubungi kami osmanmoneynservice@gmail.com
    BORANG PERMOHONAN PINJAMAN
    Borang Permohonan Pinjaman Diperlukan:
    Nama penuh:
    Umur:
    Seks:
    negara:
    Negeri:
    Nombor telefon:
    Jumlah Pinjaman Diperlukan:
    Tempoh Pinjaman:
    Pendapatan bulanan:
    Pernahkah anda memohon pinjaman sebelum ?:

    ReplyDelete
  2. Do you need a Loan?
    Are you looking for Finance?
    Are you looking for a Loan to enlarge your business?
    I think you have come to the right place.
    We offer Loans at low interest rate.
    Interested people should please contact us on
    For immediate response to your application, Kindly
    reply to this emails below only:
    mustaphamahmoodfinaid@gmail.com

    ReplyDelete
  3. Do you need a Loan?
    Are you looking for Finance?
    Are you looking for a Loan to enlarge your business?
    I think you have come to the right place.
    We offer Loans at low interest rate.
    Interested people should please contact us on
    For immediate response to your application, Kindly
    reply to this emails below only:
    mustaphamahmoodfinaid@gmail.com

    ReplyDelete
  4. Hello Everybody,
    My name is Mrs Sharon Sim. I live in Singapore and i am a happy woman today? and i told my self that any lender that rescue my family from our poor situation, i will refer any person that is looking for loan to him, he gave me happiness to me and my family, i was in need of a loan of S$250,000.00 to start my life all over as i am a single mother with 3 kids I met this honest and GOD fearing man loan lender that help me with a loan of S$250,000.00 SG. Dollar, he is a GOD fearing man, if you are in need of loan and you will pay back the loan please contact him tell him that is Mrs Sharon, that refer you to him. contact Dr Purva Pius,via email:(abubakarloanservice@gmail.com) Thank you.

    BORROWERS APPLICATION DETAILS


    1. Name Of Applicant in Full:……..
    2. Telephone Numbers:……….
    3. Address and Location:…….
    4. Amount in request………..
    5. Repayment Period:………..
    6. Purpose Of Loan………….
    7. country…………………
    8. phone…………………..
    9. occupation………………
    10.age/sex…………………
    11.Monthly Income…………..
    12.Email……………..

    Regards.
    Managements
    Email Kindly Contact: abubakarloanservice@gmail.com
    Reply

    ReplyDelete
  5. ATTENTION

    My name is Mr Osman Ibrahim,I am a private lender who give out loan to private and corporate individuals. Have you been turned down by so many banks? Do you need finance to establish your business? Do you need finance for the expansion of your business? Or do you need a personal loan? ? contact us now:: osmanmoneynservice@gmail.com

    BORROWERS DATA FORM
    1)YOUR NAME:
    2)SEX:
    3)YOUR COUNTRY:
    4)YOUR OCCUPATION:
    5)YOUR MARITAL STATUS:
    6)PHONE NUMBER:
    7)MONTHLY INCOME:
    8)ADDRESS:
    9)PURPOSE:
    10)LOAN REQUEST:
    11)LOAN DURATION:

    BARRACK LAWSON FINANCE FIRM
    contact us now:: osmanmoneynservice@gmail.com
    Best Regards
    Mr Osman Ibrahim

    ReplyDelete
  6. Hello,
    Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Puan Anita Jones, pemberi pinjaman pinjaman peribadi mempunyai membuka peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan apa-apa bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada kadar 2% kadar faedah kepada individu, syarikat dan syarikat-syarikat di bawah terma dan syarat yang jelas dan mudah difahami. hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (anitajones154@gmail.com)

    ReplyDelete
  7. Getting a legitimate loan have always been a huge problem To clients who have financial
    problem and need a solution to it. The issue of credit and collateral are something that
    clients are always worried about when seeking a loan from a legitimate lender. But.. we have
    made that difference in the lending industry. We can arrange for a loan from the range of
    $2,500. to $500,000.000 Our Services Include the Following: Debt Consolidation Second
    Mortgage Business Loans Personal Loans International Loans Auto Loans Family loan Loan for
    any kinds E.T.C Email Us:robertloanservice347@gmail.com

    FUNDING APPLICATION FORM
    ***************************

    Regards
    1) Full Name:.....
    2) Gender:........
    3) Loan Amount Needed:...
    4) Loan Duration:.
    5) Country:.......
    6) Home Address:.
    7) Mobile Number:.

    LOAN APPLICATION FORM

    ***************************
    8) Fax Number:......
    9) Occupation:....
    10) Monthly Income:..........
    11) Salary Date:....
    12) Purpose of loan;...
    13)email id................
    Note that I give out loan Between the range from $5,000 to $500,000,000.00

    Awaiting your swift response.



    May God bless you.
    Financial Director
    C.E.O Mr, Robert Williams

    ReplyDelete
  8. Do you need a Loan?
    Are you looking for Finance?
    Are you looking for a Loan to enlarge your business?
    I think you have come to the right place.
    We offer Loans atlow interest rate.
    Interested people should please contact us on
    For immediate response to your application, Kindly
    reply to this emails below only.
    (indiabullfinance@protonmail.com )
    Whats App Number +917042711238
    ( Call +918448223793 )
    Mr. Osman Ibrahim

    LOAN APPLICATION FORM
    1) Full Name:
    2) Gender:
    3) Loan Amount Needed:.
    4) Loan Duration:
    5) Country:
    6) Home Address:
    7) Mobile Number:
    8)Monthly Income:
    9)Occupation:
    )Which did you here about us.
    Email: indiabullfinance@protonmail.com

    ReplyDelete
  9. Are you in debt? you need a private loan? Do you need a business loan? Look no further come to us as we do give out loan at low interest rate of 3%.I give secured and unsecured loans. For more informations, contact us via e-mail hpdiyriyaa4000@gmail.com

    ReplyDelete
  10. They offer real money for people with sincerity and honesty are in need of money to something some personal and business purposes.
    We are delighted to be capable of fulfilling their dreams in a largest amount of money That exact needs. . That the charge for the cost of processing / origination
    Our money is insured and will be delivered insurance That your bank account Within 48 hours applying them.
    Nameplate us now with your interest by e-mailpaoladpaolad22@gmail.com

    ReplyDelete
  11. Peace, mercy and blessings of God be upon you, we offer personal loans and mortgages, car loans, mortgage loans at lower interest and financing from the private sector rate. We offer loans with lower or documents. Contact us now by e-mail.gujuyouriantuoihin3000@gmail.com

    ReplyDelete
  12. We give out loan to interested inviduals who are seeking for loan with good faith.Are you seriously in need of an urgent loan? then you are at the right place. We give out business loan,personal loan, contact us for your loan request to meet your demand and set out from finiancial problem Email:gujuyouriantuoihin3000@gmail.com

    ReplyDelete
  13. Do you need Personal Loan?
    Business Cash Loan?
    Unsecured Loan
    Fast and Simple Loan?
    Quick Application Process?
    Approvals within 24-72 Hours?
    No Hidden Fees Loan?
    Funding in less than 1 Week?
    Get unsecured working capital?
    Contact Us At : int.cashempowerment@gmail.com
    Phone number :+1 516-591-0949 (Whatsapp Only)

    LOAN SERVICES AVAILABLE INCLUDE:
    ================================
    *Commercial Loans.
    *Personal Loans.
    *Business Loans.
    *Investments Loans.
    *Development Loans.
    *Acquisition Loans .
    *Construction loans.
    *Credit Card Clearance Loan
    *Debt Consolidation Loan
    *Business Loans And many More:

    LOAN APPLICATION FORM:
    =================
    Full Name:................
    Loan Amount Needed:.
    Purpose of loan:.......
    Loan Duration:..
    Gender:.............
    Marital status:....
    Location:..........
    Home Address:..
    City:............
    Country:......
    Phone:..........
    Mobile / Cell:....
    Occupation:......
    Monthly Income:....

    Contact Us At : int.cashempowerment@gmail.com
    Phone number :+1 516-591-0949 (Whatsapp Only)

    ReplyDelete
  14. Do you need Personal Loan?
    Business Cash Loan?
    Unsecured Loan
    Fast and Simple Loan?
    Quick Application Process?
    Approvals within 24-72 Hours?
    No Hidden Fees Loan?
    Funding in less than 1 Week?
    Get unsecured working capital?
    Contact Us At : int.cashempowerment@gmail.com
    Phone number :+1 516-591-0949 (Whatsapp Only)

    LOAN SERVICES AVAILABLE INCLUDE:
    ================================
    *Commercial Loans.
    *Personal Loans.
    *Business Loans.
    *Investments Loans.
    *Development Loans.
    *Acquisition Loans .
    *Construction loans.
    *Credit Card Clearance Loan
    *Debt Consolidation Loan
    *Business Loans And many More:

    LOAN APPLICATION FORM:
    =================
    Full Name:................
    Loan Amount Needed:.
    Purpose of loan:.......
    Loan Duration:..
    Gender:.............
    Marital status:....
    Location:..........
    Home Address:..
    City:............
    Country:......
    Phone:..........
    Mobile / Cell:....
    Occupation:......
    Monthly Income:....

    Contact Us At : int.cashempowerment@gmail.com
    Phone number :+1 516-591-0949 (Whatsapp Only)

    ReplyDelete
  15. Hello Everybody,
    My name is Mrs Sharon Sim. I live in Singapore and i am a happy woman today? and i told my self that any lender that rescue my family from our poor situation, i will refer any person that is looking for loan to him, he gave me happiness to me and my family, i was in need of a loan of $250,000.00 to start my life all over as i am a single mother with 3 kids I met this honest and GOD fearing man loan lender that help me with a loan of $250,000.00 SG. Dollar, he is a GOD fearing man, if you are in need of loan and you will pay back the loan please contact him tell him that is Mrs Sharon, that refer you to him. contact Dr Purva Pius, call/whats-App Contact Number +918929509036 via email:(urgentloan22@gmail.com) Thank you.

    ReplyDelete
  16. Kami adalah organisasi yang ditubuhkan untuk membantu orang yang memerlukan pinjaman, adakah anda mencari pinjaman untuk memulakan perniagaan atau membayar dept, adakah anda secara kewangan atau masalah kewangan? Kami berada di sini untuk membantu anda dengan pinjaman yang anda cari, sila hubungi kami tanpa membuang masa yang kami sahkan dan mampu menangani isu-isu anda sila hubungi kami melalui E-mel. jessicawilliamsloanfirm@gmail.com


    Mohon Isi Permohonan Pinjaman supaya saya boleh memulakan pemprosesan Pinjaman anda


    BORANG PERMOHONAN PINJAMAN


    Nama pertama_------------------------------------------------ -------------

    Nama terakhir------------------------------------------------ -----------------

    Alamat rumah------------------------------------------------ -----------

    Alamat Pejabat------------------------------------------------ -------------

    Jumlah Diperlukan ------------------------------------------------ -------------

    Tarikh lahir----------------------------------------------- -----------------

    Nombor Kad Pengenalan ----------------------------------------------- ---------------

    Adakah anda Terlibat Sebelum ---------------------------------------------- -


    Selamat sejahtera

    Jessica Williams

    ReplyDelete
  17. Helo penonton



    Saya ingin mendidik anda lebih lanjut mengenai platform pelaburan di mana
    anda boleh melaburkan dana dan mula memperoleh 10 kali ganda pelaburan anda dalam 72
    beberapa jam di bawah adalah pakej pelaburan kami memilih yang sesuai
    mula menjana pendapatan



    $ 200 untuk memperoleh $ 2,000 dalam 72 jam

    $ 300 untuk memperoleh $ 3,000 dalam 72 jam

    $ 500 untuk memperoleh $ 5,000 dalam 72 jam
     
    $ 1000 untuk memperoleh $ 10000 dalam 72 jam

    $ 5000 untuk memperoleh $ 50000 dalam 72 jam

    Untuk memulakan pelaburan anda sekarang hubungi
      WhatsApp: +15022064419 E-mel: tradewithcarlos2156@gmail.com

    ReplyDelete
  18. Do you Need Instant Loan from $100,000 to $5,000,000.00 with no collateral required and receive a no obligation loan approval. We welcome the opportunity to show you how effective we are at helping our clients obtain the money they need to succeed. Our professional staff is available for a Free Consultation. At Financial Group Funding, we understand that unexpected events arise requiring extra money that may not be readily available to you contact us now via email :bullsindia187@gmail.com Phone number :+918130061433 (Call/Whats app)terms and conditions apply. loans business loans financial personal loans cash funds

    ReplyDelete
  19. We offer certified and verifiable financial bank instruments via Swift Transmission from a genuine provider capable
    of taking up time bound transactions.
    FOR LEASING OF FRESH CUT BG/SBLC
    MINIMUM FACE VALUE OF BG/SBLC = EUR/USD 1M
    LEASING PRICE = 4%+2%
    FOR PURCHASE OF FRESH CUT BG/SBLC
    MINIMUM FACE VALUE OF BG/SBLC = EUR/USD 1M
    PURCHASE PRICE = 32%+2%
    Our BG/SBLC Financing can help you get your project funded,
    loan financing by providing you with yearly.
    RWA ready to close leasing with any interested client in few banking days
    I will be glad to share with you our working procedures.
    Name : Christopher Liam
    Email : trustedfinancemandate@gmail.com
    Skype : trustedfinancemandate@gmail.com
    WhatsApp: +13475948294

    ReplyDelete